سئو سایت چیست؟

سئو چیست؟ این سوال احتمالا برای بسیاری از افرادی که برای اولین بار با کلمه سئو مواجه شده‌اند پیش آمده است. سئو (SEO) یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، با هدف بهبود عملکرد سایت با توجه به استانداردهای مورد پسند موتورهای جستجو و در نتیجه بالا رفتن بازدیدکنندگان انجام میگیرد. به عبارت دیگر«مجموعه فرایندها و اقداماتی که طی آن یک صفحه از وبسایت یا رتبه کل سایت بهبود پیدا می‌کند و این بهبود رتبه منجر به بیشتر شدن ترافیک ورودی از موتورهای جستجوی می‌شود.». موارد زیادی در سئو سایت شما موثر است. از عبارات بکار رفته در محتوای شما، تا لینک‌های ورودی به سایت شما از سایر سایت‌ها، و همینطور مناسب بودن ساختار سایت شما برای موتورهای جستجو را سئو می نامیم.

 

چرا سئو اهمیت دارد؟

در واقع اولین دغدغه دارندگان سایت بعد از طراحی سایت مسئله سئو است. اگر سایت شما در صفحه اول گوگل ظاهر نشود عملا شما نامرئی هستید و وجود ندارید. حتی اگر کسب و کار شما در جستجو های صفحه دو، سه یا چهار پدیدار شود سایت شما برای اغلب متقاضیان آن عنوان نامرئی می باشد.  تنها ۲۵ درصد از کاربران بعد از مشاهده صفحه اول به سراغ صفحات بعد هم می روند. به همین دلیل مشاغل امروزی باید به سراغ سئو سایت و سئو کار بروند.

اغلب فعالان در اینترنت صفحات مورد نظر خود را از موتورهای جستجویی مانند یاهو ، بینگ و گوگل پیدا میکنند. در نتیجه سئو حرفه ای متناسب با موتورهای جستجو کلید شما برای افزایش بازدید است. همچنین موتورهای جستجو تلاش می کنند همان چیزی را در اختیار کاربران قرار دهند که در جستجوی آن هستند. به همین خاطر مشتریان اعتماد بیشتری به سایت شما در مقایسه با تبلیغات اینترنتی خواهند داشت. و این امر نشان میدهد که اهمیت سئو چیست و چرا باید مورد توجه قرار گیرد.

کلماتی که توسط کاربران جستجو می شوند برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارند، مطالعات نشان می دهد که جذب بازدیدکننده بالا از طریق موتور جستجو گوگل می تواند موفقیت یک شرکت را تضمین کند. بازدیدی که از طریق روش های سئو بدست می آید از هر نوع تبلیغی برتری بیشتری دارد و در دراز مدت هزینه کمتری را نیز به دارنده سایت تحمیل خواهد کرد.

سئو وب سایت برابر است با افزایش مشتری

رابطه موتور جستجو و سئو

گوگل با اینکه موتوری هوشمند است ولی همچنان به کمک کاربران نیاز دارد، گوگل همیشه در تلاش است که نتایج بهتر و مناسب تری را به کاربران اینترنت ارائه دهند، با این حال محدودیت‌هایی در این راه وجود دارد که نیاز به بهینه سازی سایت را ایجاد میکند. اشتباه در بهینه سازی میتواند شما را از دید جستجوگران پنهان کند و تلاش شما کاملا به هدر رود. در نتیجه رقبای شما با متن و محتوایی ضعیف‌تر  نسبت به شما محبوبیت و بازدید بیشتری بدست آورند.

ربات های خزنده گوگل از فاکتورهای تقریبا مشخصی برای درک محتوای صفحات استفاده می کنند. که در صورت شناسایی و رعایت این فاکتورها احتمال موفقیت شما را برای قرار گرفتن در صفحه اول افزایش می یابد. فاکتورهایی که ربات ها از آنها استفاده می کنند را اصطلاحا on page seo می نامیم و برای رسیدن به هدفمان باید کاملا واقف باشیم که این فاکتورها در سئو چه هستند.

سئو کلاه سفید و کلاه سیاه

به کارگیری تکنیک های سئو در جهت رضایتمندی مشتریان و رعایت تمام اصول و قوانین در این مسیر را سئو کلاه سفید گویند، در طرف مقابل استفاده از تکنیک‌های فریب موتورهای جستجو و ضعف های موجود در آن، در کنار بی اهمیت بودن نسبت به رضایت بازدیدکنندگان را روش کلاه سیاه می شناسند.

چارت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه

جهت بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید

 

مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟

بهینه سازی و سئو یک سایت فرآیند مستمر و زمانبری است. روش ها و تکنیک های زیادی برای رسیدن به جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که استفاده از هر کدام می تواند تاثیر مثبتی در رسیدن به این هدف داشته باشند. موفقیت در بهینه سازی سایت نیاز به سه اقدام اصلی دارد و این سه اقدام عبارت اند از:

1) سئو تکنیکال

استانداردسازی کدنویسی انجام شده در سایت، بهینه سازی سرعت سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو، رعایت تکنیک های سئو در طراحی، نشانه گذاری استاندارد و مواردی از این قبیل را سئو تکنیکال می نامیم. پیش از شروع فعالیت ها در زمینه بازاریابی محتوا، داشتن یک سایت استاندارد و بستر قدرتمند مسئله مهمی است.

2) بازاریابی محتوا

شناسایی کلمات کلیدی اصلی و ارزشمند، تدوین استراتژی محتوایی، آنالیز رقبا، تولید محتوای ارزشمند، لینک دهی داخلی، برچسب گذاری،  دسته بندی و …  از جمله فعالیت های است که  میتوان بخشی از فرآیند بازاریابی محتوا در نظر گرفت. رسیدن به هدف در سئو بدون محتوا تقریبا امکان پذیر نیست.

3) لینک سازی هدفمند

رعایت استانداردهای تولید محتوای ارزشمند و سئو تکنیکال، شما را به صفحه اول گوگل نزدیک می کند. اما برای کسب رتبه اول و رقابت با سایر سایت ها، لینک سازی خارجی برای سایت خود را باید در دستور کار قرار دهید. فعالیت در شبکه های اجتماعی، خرید بک لینک، کامنت مارکتینگ، خرید رپورتاژ آگهی، انجمن های تخصصی و … را  SEO Off-page می نامیم.

مهمترین مراحل سئو سایت

سوالات متداول سئو

در ادامه به سوالات متداولی که در مورد سئو پرسیده میشود و افراد در زمان آشنایی با این حوزه است با آن مواجه می شوند پاسخ داده ایم؟

1-زمان مورد نیاز برای رسیدن به رتبه اول در گوگل؟

این پرسش برای هر کسب و کار و سایتی پاسخ متفاوت خواهد داشت. با توجه به میزان فعالیت های پیشین و اعتبار سایت شما، وضعیت رقبا و کلمات کلیدی که در نظر گرفته اید، این زمان را تعیین خواهد کرد. ممکن است در یک حوزه توانست در 2 ماه به موفقیت های مهمی دست یافت ولی در حوزه دیگری بیش از یک سال زمان لازم باشد.

2- قیمت خدمات سئو چقدر است؟

سئو مجموعه ای از ترفندهای تخصصی است نه یک محصول. در نتیجه قیمت مشخصی را برای همه سایت ها نمی توان در نظر گرفت. البته خدمات سئو را در دسته بندی های مختلفی می توان در نظر گرفت که شامل لینک سازی، بازاریابی محتوا، بهینه سازی سایت و … می شود و برای هر بخش هزینه مشخصی اعلام نمود.

قدم اول آنالیز سایت به طور دقیق و در ادامه تصمیم گیری در مورد خدمات مورد نیاز می باشد. که بر همین اساس میتوان ارزیابی درستی از قیمت ارائه نمود. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت سئو کلیک کنید.

3- آیا تضمینی برای رسیدن به رتبه اول گوگل دارید؟

یکی از پرتکرارترین درخواست های کارفرما تضمین کردن جهت رسیدن به رتبه 1 در کلمات کلیدی مورد انتظار است. در حالیکه این کار اشتباه و حتی غیرقانونی است. هیچ تضمینی برای تعیین دقیق رتبه و جایگاه شما در صفحه نخست گوگل در بازه زمانی مشخص وجود ندارد. به دلیل اینکه اطلاعاتی از میزان فعالیت رقبا و آپدیت های بعدی گوگل در دست نیست. ارائه تضمین به کارفرما باعث می شود شانس پذیرش پروژه افزایش یابد ولی بارها خود گوگل نیز اعلام کرده است این روش یکی از روش های کلاهبرداری است.

سخن پایانی:

برای رسیدن سایت به صفحه نخست نیازمند دانستن تکنیک های سئو حرفه ای و مطالعه مرتب مقالات و بروزرسانی هایی که موتور های جستجو منتشر می کنند هستید.تیم رایان سپهر ماهان با داشتن تیم با تجربه و تخصصی سئو انتخاب مناسبی برای بهینه سازی سایت شما می باشد.

نویسنده:محمدرسول زارعی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *